En av de fremste motivasjonene for å refinansiere lånene man har, er at man får ned renten.
Men du kan spare enda mer dersom du vet hvilke utgifter knyttet til refinansiering som du kan få fradrag for på skatten.
Vi går gjennom hvilke utgifter det er snakk om, og forteller deg hvordan du går frem for å fylle dette inn i skattemeldingen.
Du bør også være oppmerksom på at når du får ned rentene, kan det være at du bør sjekke skattekortet.
Siden du da betaler mindre i rente gjennom året, vil dermed fradraget også bli mindre.
Det betyr ikke at det ikke lønner seg å refinansiere, men det er viktig å sjekke skattemeldingen og justere dersom du får ned rentene dine.
Du kan kreve fradrag for kostnader til refinansiering
Ofte vil det komme kostnader i forbindelse med refinansiering, som kommer utenom gjeldsrenter og termingebyr.
Dette er kostnader som du kan kreve fradrag for:
-
Etableringsgebyr for lånet i den nye banken
-
Tinglysningsgebyr (flytting av pant i bolig til ny bank)
-
Taksering av bolig (e-takst hos eiendomsmegler)
-
Eventuelt andre gebyrer og omkostninger banken tar med å flytte lånet over til dem
Du har krav på fradraget enten du har refinansiert lånet til en ny bank, eller forhandlet ned renten i din gamle.
Slik fører du inn i skattemeldingen
Siden utgiftene for refinansieringen ikke føres opp automatisk i skattemeldingen, må du altså gjøre dette selv.
Slik går du frem for å føre inn refinansieringskostnader i skattemeldingen:
-
Med i den nye versjonen av skattemeldingen føres det inn under «bank, lån og forsikring» (Tidligere førte man inn kostnadene for refinansieringen i post 3.3.1 i skattemeldingen).
-
Her går du inn på posten til den aktuelle banken, og finner feltet for «renteutgifter».
-
Øk summen tilsvarende det du har hatt til utgifter i forbindelse med refinansieringen.
-
Det kan for eksempel være etableringsgebyr på 1500 kroner. Da øker du summen med 1500 kroner. Har du kjøpt e-takst i tillegg, legger du til denne også.
-
Legg ved en kommentar for hva endringen gjelder
Du trenger i utgangspunktet ikke legge ved dokumentasjonen, men du kan bli bedt om det senere. Ta derfor vare på det.
Dokumentasjon for utgifter
Dersom du blir bedt om å oppgi dokumentasjon i skattemeldingen, bør du ha dette tilgjengelig.
Her er eksempler på dokumentasjon i forbindelse med refinansiering:
-
Årsoppgave fra banken som viser informasjon om gjeldsrenter
-
Bekreftelse fra banken på endring i renter eller gebyrer
-
Kvittering fra eiendomsmegler/takstmann for e-takst
Heldigvis vil mye av kommunikasjonen og kvitteringer foreligge digitalt, så forhåpentligvis vil det ligge lett tilgjengelig i e-posten din eller på datamaskinen din.
Dokumentasjonen lastes opp digitalt under den aktuelle posten i skattemeldingen, dersom du blir bedt om det.
Husk å endre skattekortet etter refinansiering
Som nevnt, så vil du ha betalt mindre i gjeldsrenter etter å ha fått ned rentene dine. Når du betaler mindre i renter, er det da mindre å få fradrag for.
For å unngå restskatt, bør du være føre var og justere skattekortet ditt etter du har fått ned rentene dine. Enten det er snakk om boliglån, billån, forbrukslån eller annen gjeld.
I skattekortet ditt kan du justere ned det du forventer å betale i renter gjennom året, og hvor mye gjeld du tror du kommer til å ha ved årets slutt.
Er du redd for å betale for lite i skatt, kan du også sette opp forventet inntekt for å få betalt mer.
I skatteoppgjøret vil du da få igjen de pengene du har betalt over. Velger du å bruke disse pengene til ytterligere nedbetaling av gjeld, må du huske å endre skattekortet igjen.
Sjekk om du kan få lavere rente på lån
Ønsker du å sjekke om du kan få bedre tilbud på lån? Tjenestetorget Finans kan hjelpe deg flere ulike typer lån, slik at du kan være sikker på at du får det beste tilbudet.
Alle våre tjenester er både gratis og uforpliktende. Dermed har du ingenting å tape på å sjekke om du kan spare penger.
Du kan søke om refinansiering via disse lenkene:
-
Flytte boliglånet: Vi forhandler nytt boliglån på vegne av deg, og kommer tilbake til deg med beste tilbudet vi får til for deg.
-
Refinansiering uten sikkerhet: send én søknad og motta tilbud fra flere banker samtidig)
-
Refinansiering med sikkerhet: Samle dyrere lån med pant i bolig, du kan søke selv om du har betalingsanmerkninger.
Har du spørsmål om å refinansiere? Eller om søknaden din? Ta kontakt med oss på telefon: 66 77 01 01 eller e-post: [email protected], så hjelper vi deg.